Gastprofessur / Visiting Professorship Frans Masereel

 

 

2013 Eric Drooker

 

Der belgische Grafiker, Zeichner und Maler Frans Masereel leitete von 1947 bis 1951 auf Einladung des damaligen Leiters Henry Gowa die Meisterklasse für Malerei an der neugegründeten Schule für Kunst und Handwerk, der Vorgängerin der Hochschule der Bildenden Künste Saar. Die nach ihm benannte Gastprofessur ist dem zeitgenössischen Comic und der Graphic Novel gewidmet.

 

Vortrag Graphic Novel Symposium

10/06/2013

10:00 - 18:00

Graphic Novel Symposium

17:00 Vortrag / Slide Lecture Eric Drooker

Pingusson-Bau

Ministerium für Bildung und Kultur

Hohenzollernstr. 21

66117 Saarbrücken

Ausstellung

Ausstellung

21/06/2013

19:00

Vernissage / Ateliergespräch / Buchvorstellung

KuBa, Saarbrücken

 

Dank u.a. an Andreas Bayer, Dirk Rausch.

Anlässlich der Besetzung der Gastprofessur Frans Masereel mit dem amerikanischen Zeichner Eric Drooker wird eine Werkauswahl in der Galerie der KuBa - Kulturzentrum am Eurobahnhof gezeigt. In Kooperation mit der Frans-Masereel-Stiftung und dem Deutsch-Amerikanischen Institut.

Erstausgabe 'Flut! Ein Roman in Bildern'

Erstausgabe 'Flut! Ein Roman in Bildern'

Buchvorstellung

21.06.13

19:00

(im Rahmen der Ausstellung 'The Art of Eric Drooker')

Präsentiert wird die deutsche Erstausgabe von Drookers Bildroman Flood!

Die deutsche Ausgabe erscheint weltweit einmalig mit zusätzlich 16 vierfarbigen Seiten: eine Cover-Galerie mit Drookers Werken für The New Yorker.

Mit einem Vorwort von Art Spiegelman.

 

Eine Kooperation mit dem avant verlag

Workshopreihe: The Art of the Graphic Novel

04/06/2013

Erstes Treffen: 14:00

Dachatelier HBKsaar Auftaktveranstaltung

Workshopreihe (jeweils Di-Do)mit Eric Drooker zur Kunst des Bildromans.

Anmeldung über drooker@xmlab.org.

Allen Ginsberg about Eric Drooker

"... It is a question of genuine values, human worth, trustworthiness," Thomas Mann commented, introducing Frans Masereel's novel in woodcuts Passionate Journey. Drooker spent his childhood on East 14th Street & Avenue B, exploring the city early, observing "shopping bag ladies, stretch-cadillacs, screaming unshaven men, junkies nodding, Third Avenue prostitutes looking at themselves in rearview mirrors of parked cars." His maternal grandparents were 1930's socialists, his mother taught in the neighborhood's PS 19, on 11th Street & First Avenue, his father, white-collar computer programmer, tripped him to art museums all over city.

 

1970's he attended Henry Street Settlement art classes, graduated from Cooper Union, moved permanently to East 10th Street close to Tompkins Park. Following family tradition he organized rent strikes, supported local squats and tenant organizing against police brutality. By 1980's working as freelance artist for many leftist groups, with reputation as radical street art-provocateur, he was arrested and thrown in District of Columbia jail for postering. In "denial" of economic crisis, city bureaucrats cracked down on Punk and political postering as a "public nuisance." Xeroxed flyers were considered "illegal graffiti."

 

By 1990's observant Op-ed editors at The New York Times invited him to contribute art for their pages, as did The Nation, Village Voice and Newsweek. Under a new post-modern regime at The New Yorker, he published many illustrations, even covers, including a celebrated image of two bums huddled round a bright garbage-can fire as big snowflakes fell under the Brooklyn Bridge. His novel in pictures, Flood!, with its fantastic social dreams, won an American Book Award.

 

Our collaboration volume began as byproduct of an illustration of my poem The Lion For Real for his St. Mark's Poetry Project New Year's Day 1993 Benefit poster.

 

As I'd followed his work over a decade, I was flattered that so radical an artist of later generations found the body of my poetry still relevant, even inspiring. Our paths crossed often, we took part in various political rallies and poetical-musical entertainments, the idea of a sizable volume of illustrated poem-pictures rose. Eric Drooker himself did all the work choosing texts (thankfully including many odd lesser-known scriblings) and labored several years to complete these Illuminated Poems.

 

Allen Ginsberg, Lower East Side, Manhattan, 12/28/95

 

 

"Eric Drooker berichtet mehrfach davon, dass die "Romane in Bildern" von Frans Masereel den Anstoß gaben für seine eigenen "graphic novels": "Flood. A Novel in Pictures" (1992), "Blood Song: A Silent Ballad" (2002) und "Howl: A Graphic Novel" (2010). Sein Großvater hatte ihn schon sehr früh mit den Bildergeschichten Masereels bekannt gemacht, Grund genug, sie später intensiv zu studieren. Für die Frans-Masereel-Stiftung in Saarbrücken ist es sehr interessant, sich an der durch das xm:lab unterstützten wissenschaftlichen Erforschung der Geschichte der "Graphic Novel", z. B. der großen graphischen Erzählungen Lynd Wards aus den späten 20er und 30er Jahren, aber auch in ihren heutigen Formen und Ausdrucksweisen zu beteiligen. Umso mehr, als sich sowohl bei Lynd Ward als auch Eric Drooker die künstlerische Grundhaltung zeigt, die sie mit Frans Masereels über die künstlerische Sprache hinaus verbindet: gesellschaftliche Missstände aufzuzeigen und für ihre mögliche Veränderung einzutreten. Welcome Eric Drooker !"

 

Peter Riede

Präsident

Frans-Masereel-Stiftung, Saarbrücken